Verslag Ulvenhoutse Ronde 2013

Zondag 16 juni 2013

Alliance d’Amitié te Ulvenhout

Eindelijk........

Na enkele jaren slecht weer, was het dit jaar eindelijk mooi weer tijdens de Ulvenhoutse Ronde. Zeg maar gerust prachtig weer!

Aanvankelijk was er redelijk veel wind, maar die is gedurende de dag minder geworden. De rest van het weer maakte overigens de wind meer dan goed.

De Ulvenhoutse Ronde wordt verschoten volgens het 3 pijl systeem met 36 pijlen op 25 meter gevolgd door 36 pijlen op 18 meter. Beide afstanden worden voorafgegaan door 3 proefpijlen. Overigens is er voorafgaand aan de wedstrijd ruim voldoende gelegenheid om de vizieren af te stellen c.q. in te schieten.

Namens Odysseus hadden 5 deelnemers en Rinus als supporter de reis naar Ulvenhout gemaakt.

Na het opzetten van de tent en het opspannen van de bogen, heeft iedereen op z’n gemak de vizieren afgesteld. Vervolgens hebben we genoten van een drankje met een stuk, heerlijke, zelfgemaakte appeltaart die Henk meegenomen had.

Rond 11:00 klonk het startsignaal voor de eerste ronde, op 25 meter.

Tijdens deze ronde speelde de wind nu en dan de hoofdrol. Regelmatig moesten de deelnemers afspannen om te voorkomen dat de wind vat zou krijgen op hun schot.

Na afloop van de 25 meter ronde konden we de volgende tussenstand op maken.

Henk van Gurp, Dik Meijers & Jan den Breejen, alle in de Heren Master klasse ingedeeld, hadden respectievelijk 287, 282 & 219 punten op het scorebriefje weten te krijgen. In hun klasse betekende dit een voorlopige 7e, 8e & 10e plaats.

Ondanks dat Jan een aantal missers had, wist hij toch nog gemiddeld een 6 te scoren. Dit is knap onder deze omstandigheden.

In de klasse Heren had Jasper Stolte 297 punten. Een voorlopige 4e plaats. Een zeer respectabel resultaat voor iemand die zijn eerste buitenwedstrijd schiet!

Ikzelf had 1 puntje minder, 296 dus en de voorlopig 5e plaats. Jasper en ik stonden op dezelfde baan en hebben elkaar redelijk in evenwicht weten te houden.

Tussen de bedrijvigheid door heeft Rinus diverse foto´s en video-opnames gemaakt. Dit was een welkome afleiding om zijn gedachten van het doosje met bonbons weg te houden!

Tijdens de pauze werd er bijgepraat onder het genot van de eerder genoemde appellekkernijen aangevuld door diverse andere versnaperingen.

Na een kleine drie kwartier was het tijd om aan de 18 meter ronde te beginnen.

Tijdens deze sessie werd het langzaam aan steeds warmer. De wind werd gaandeweg ook steeds minder, wat erg prettig was.

Het voorgaande was, helaas, voor ons althans, niet een garantie om goed te scoren. Behalve Jan, had iedereen een mindere score dan op de 25 meter afstand. Dit zal een resultaat zijn van de combinatie vermoeidheid en weinig trainen op deze afstand. Verder werkt het niet in ons voordeel dat kleine foutjes in je techniek meer zichtbaar zijn op 18 meter dan op 25 meter.

Tijdens deze ronde werden we vereerd met nog meer supporters. Eerst kwam de vrouw van Dik, Marjo met haar dochter Susanne langs. Niet veel later kwamen ook Dick en Annie Filius. Annie had óók dit jaar weer haar heerlijke gehaktballetjes meegenomen. Zoals gebruikelijk waren deze geen lang leven beschoren!

Verder verscheen er op een gegeven moment een man in compleet wielrentenue, inclusief fiets. Ik maakte een grapje door tegen een andere deelnemer te zeggen dat het misschien wel een kennis van Henk zou kunnen zijn omdat Henk naast handboogschieten ook een fervent wielrenner is. Achteraf bleek dat nog waar te zijn ook!

Na afloop van de tweede helft werd de einduitslag bekend gemaakt.

Henk wist op 18 meter 276 punten te scoren om totaal op 563 punten te komen. Noemenswaardig is dat hij ook nog even drie maal een 10 heeft gescoord aan het einde van de ronde. Erg knap. Dik had 251 punten en totaal 533 punten. Met 253 punten, inclusief enkele missers, lag de score van Jan duidelijk hoger dan in de eerste ronde en heeft Jan revanche op zich zelf genomen. Zijn totaal kwam op 472 punten. In hun klasse zijn ze als 7e, 9e en 10e geëindigd (van totaal 10 deelnemers). De eerste plaats was voor Danny van Ginneke van Alliance d’Amitié met een zeer indrukwekkende 648 (326 + 322) punten.  Dat is gemiddeld een 9! Met slechts 1 punt minder werd Cor van Sloten van HBS Emmeloord 2e (322 + 325).

Ikzelf scoorde 280 punten. 576 totaal en daarmee 6e overall. Jasper kwam met 268 punten uit de strijd om op een totaal van 268 punten te eindigen. Een mooie 7e plaats in onze klasse met 16 deelnemers. De winnaar in onze klasse was Emiel Weterings van Vriendenkring uit Rijen met 671 punten (334 & 337). Hij heeft geniddeld een 9.32 gescoord. Wat moet je daar nog op zeggen?! De tweede plaats in onze klasse was voor Herman Calrebur van Houts Welvaren uit Helmond. Hij had 325 & 285 om op 610 totaal te eindigen.

Aangezien de schutters alleen in een klasse verdeeld zijn, en vervolgens niet onderverdeeld op gemiddelde dan wel niveau, mogen wij als vereniging trots zijn op het behaalde resultaat.  Zeker als je je bedenkt dat, bij de Heren Recurve, de Nederlands kampioen 25 meter 1 pijl ook onder de deelnemers was!

Los van de behaalde resultaten, en belangrijker eigenlijk, was het een zeer geslaagde en gezellige dag. De sfeer was, mede geholpen door het weer, opperbest. De organisatie van Alliance en de inzet van de vrijwilligers verdient tevens een compliment.

Ik hoop dat dit mensen zal motiveren en / of inspireren om volgend jaar óók mee te gaan naar deze leuke wedstrijd!

Tot de volgende keer!

Walter Spierenburg