Verslag wedstrijd politie 2017

Verslag van twee wedstrijden georganiseerd door de afdeling archery van de Nederlandse Politie Sportbond.

Ook dit jaar organiseerde de afdeling archery van de Nederlandes Politie Sportbond een aantal wedstrijden o.a de NK indoor 18 meter 3 pijl en de 25 meter 1 pijl.

Als gepensioneerd politiediender kon ik aan deze wedstrijden meedoen.
Vrijdag, 27 januari 2017, vond de 18 meter 3 pijl plaats op de indoorbaan van “Het wapen van schijf”in Schijf (tussen Rucphen en Zundert in Brabant). Er werden twee sessies geschoten op 18 meter.

Ik beperk me even tot de groep van 50 plus schutters. Een spannende aangelegenheid.
Daar hadden de eerste drie respectievelijk  237, 235 en 231 punten. De tweede ronde zou in ieder geval een nieuwe kampioen opleveren, omdat de regerend kampioen John Starreveld helaas om medische redenen verstek moest laten gaan. Jan Klerks is de nieuwe kampioen met 480 punten. Het zilver ging naar ondergetekende  met 466 punten en Peter van der Linden pakte het brons met  457 punten.

Op vrijdag, 17 maart 2017 vond het NK 25 meter 1 pijl plaats op de baan van O.N.O in Bladel. Aanvankelijk zou de wedstrijd in Brunsum plaats vinden, maar door omstandigheden kon dat daar niet doorgaan.

Er werd gestreden in de compoundklasse en recurve, waarbij bij deze laatste het weer was opgesplitst in 50 + en 50 –

Omdat ik val in de 50+ klasse beperk ik me even tot deze groep.
In deze klasse werd getracht om de titelhouder, John Starreveld van de troon te stoten. Echter ondanks zijn rugblessure liet John duidelijk zien dat hij van plan was zijn titel te prolongeren. In de eerste ronde was hij met 226 punten te sterk voor mij 213 punten, Jan Klerks 197, Peter van der Linden 195 en Ad Huggers 181 punten. De tweede ronden bleek John weer regel recht op titelprolongatie af te stevenen. Met nog eens 224 punten kwam hij op een totaal van 450 punten en dus gemiddeld een 9. De strijd om de tweede plaats werd op het laats beslist in het voordeel van mijn persoontje met 410 punten 8.2 gemiddeld en goed voor zilver. Het brons ging naar Peter van der Linden met 405 punten, gemiddeld 8,1. Ad Huggers werd 4e met 389 punten en Jan Klerks werd met 376 punten vijfde.

Omdat de afdeling archery nog niet zo lang bestaat is de groep van deelnemers nog niet zo groot. Er wordt niet met klok geschoten en alles vindt in een gemoedelijke en gezellige sfeer plaats.

Kijk voor de aardigheid ook eens op de site van de NPSB. Via de volgende link kom je bij de afdeling archery: http://www.politiesport.nl/category/team-en-overige-sporten/archery/

Leen Kool