Verslag Koning/Prins 2016

Deze wedstrijd wordt elk jaar gehouden bij OGIO in Eindhoven en is eigenlijk een nationale wedstrijd dit keer  op zondag, 6 november 2016.
Zoals ook in eerdere verslagen op onze site is vermeld, is deze wedstrijd bedoeld voor de twee beste schutters van een vereniging.
Dit jaar mochten Bryan Voskamp en ondergetekende respectievelijk als prins en koning aan deze wedstrijd deelnemen.  Voor ons was het de eerste keer dat we mee deden.
Een uniek samenstelling, want de leerling (Bryan, 16 jaar) ging met zijn leermeester (ik, 67 jaar) daar naar toe.

De wedstrijd werd geschoten volgens het z.g. 25 meter 1 pijlsysteem en dan nog in vier klassen, nl Koning recurve en compound en Prins recurve en compound . Twee rondes van 20 pijlen per ronde en vijf proefpijlen voorafgaand aan de eerste ronde en één proefpijl  aan de tweede ronde.
Bijtijds vertrokken richting Eindhoven kwamen we daar om half tien al aan. Konden we in ieder geval op ons gemak het materiaal opbouwen.  Hoge verwachtingen hadden we natuurlijk niet want er komen natuurlijk wel topschutters aan de lijn. De ervaring om zo’n wedstrijd mee te maken is uiteraard  mooi meegenomen.

Afijn, om elf uur begon de wedstrijd en wij waren ingedeeld op baan twee in gezelschap van  Peter Kort en Hoogkamer (geen voornaam bekend) respectievelijk Koning en Prins van HBSV Brederode uit Haarlem.
In totaal waren er 22 koningen en 16 prinsen recurveschutters, die aan de lijn kwamen. Na de eerste vier series van 5 pijlen, na eerst 5 proefpijlen te hebben geschoten, stond ik op de 20e plaats en Bryan op de 12e plaats. Aangezien ik hoor tot de orde van de dieselaars, moet ik altijd even op gang komen. Bij Bryan ging het best lekker en dat bood perspectief voor de volgende ronde van 20 pijlen na de pauze.

De tweede ronde van totaal 20 pijlen begon bij mij voortvarend. De diesel was warm gedraaid en gaandeweg kroop ik van de 20e naar de 16e plaats met een eindtotaal van 348 punten met o.a. 13 x een tien en 11 x een negen. Toch niet slecht dacht ik zo.Bij Bryan ging het wat minder. Toch wat last van wedstrijdspanning? Eén pijl ging de mist in en dat heeft direct invloed op de tussenstand. Uiteindelijk eindigde Bryan op de 15e plaats met 309 punten met o.a 2x een tien en 11 x een negen. Zeker niet slecht omdat hij als 16-jarige cadet zich toch kon meten met de andere prinsen.

Na 40 pijlen stond Danny van Ginneken van Alliance d’Amitié uit Ulvenhout (waar ken ik die ook alweer van?) eerste bij de recurveschutters Koningen met 383 punten. Bij de Prinsen stond ene Frans Hoogstraten van HS Hilversum op één met 367 punten.

Laten we de compoundschutters niet vergeten.
Op één, na 40 pijlen bij de Koningen, Vincent Lucassen van Alliance d’Amitié uit Ulvenhout  met 371 punten en bij de Prinsen, Sanne de Laat van OGIO Eindhoven met 387 punten.

Gezien het tijdstip van half vier hebben wij de z.g. eliminatieronde niet meer meegemaakt en zijn we huiswaarts gekeerd met weer een ervaring rijker.

De einduitslag is via de volgende link te zien

Ben benieuwd wie er volgend jaar naar deze wedstrijd gaan.

Leen Kool