Verslag Koningschieten 2007

Zaterdag 22 september is het alweer een jaar geleden dat de laatste versie van het koningsschieten bij de handboogschietvereniging Odysseus plaats vond.

Dit jaar beloofde een spannende competitie te worden. Hans Schram is altijd sterk, Dick Filius was de vorige Koning. Deze twee domineerde het koningsschieten al geruime tijd en het werd dus tijd dat er eens wat andere schutters een gooi gingen doen naar de kroon.

En dit jaar was het zover maar liefst 5 schutters bemoeide zich met de top, waaronder Hans Brugge, Felie Rutte, Rinus Klijn, Paul van Vugt en onder getekende.

Op zaterdagmiddag om 1 uur begon de wedstrijd. Er waren 15 leden op deze jaarlijkse interne wedstrijd afgekomen. Wat als je bedenkt dat we rond de 30 leden hebben, toch wel een beetje tegen viel.

Na 5 proef pijlen, kon de wedstrijd echt beginnen. De pijlen vlogen snel en het tempo lag hoog. Na ongeveer 1,5 uur hadden we de eerste serie van 25 pijlen weggeschoten en was er 15 minuten de tijd om even bij te komen en te genieten van een drankje van de vereniging. En om kwart voor 3 precies stonden de eerste weer klaar om de tweede serie aan te vangen.

Ook de laatste serie ging snel voorbij en rond 10 minuten over 4 waren alle pijlen verschoten en stond eind uitslag vast. Deze moest eerst verwerkt worden en ’s avonds tijdens een gezellig avondje steengrillen zou bekent gemaakt worden wie er gewonnen had.

Nadat iedereen z’n boog had opgeruimd, werd een ieder verzocht om naar huis te gaan en zich eventueel om te kleden. En rond 17:50 werden we weer op de vereniging verwacht. In de tussentijd werd door Rinus en Hans en wie ik nog meer vergeet, het verenigingsgebouw omgebouwd tot een gezellig steengrill restaurant.

Om 10 voor 6 stond alles klaar en rond 10 over zes konden we dan ook echt beginnen met het steengrillen.

Nadat de meeste mensen uit gegeten waren, kwam de prijsuitreiking van het koningsschieten.

Er werd begonnen met de jeugd. We hadden dit jaar 3 jeugd schutters. Het was tot op de laatste pijlen spannend wie deze competitie zou winnen. En uit eindelijk mocht Jeffrey Koppelaar zich Prins 2007 noemen.

Bij de dames was het een stuk minder spannen, vooral omdat er maar 1 deelneemster was. En hierdoor werd Jacqueline Noordzij dan ook hofdame 2007.

Vervolgens kwam het op de heren aan. Hier was het super spannend geweest. En uiteindelijk is dit de uitslag:

Op de derde plaats   – Hans Brugge

Op de tweede plaats – Jorrin Hofman

Op de eerste plaats   – Hans Schram

Maar omdat Hans Schram al Keizer is kan hij geen Koning zijn en werd onder getekende dus de Koning 2007.

Daarna werd nog de Witte koning 2007 bekend gemaakt. De witte koning is die gene die de meeste witte tienen geraakt heeft. Dit bleek zelfs nog spannender geweest te zijn.

Op een gedeelde 2e plaats – Dick Filius en Jorrin Hofman

Op de 1e plaats Hans Schram.

Maar hier geldt weer als je al een titel hebt kun je er niet nog een krijgen. Hierdoor werd dus Dick Filius de Witte Koning. Hij had 3 witte tienen geschoten.

Als laatste werd de Knecht nog bekend gemaakt. Dit is de schutter welke de meeste zevens geschoten heeft. Ook hier was het super spannend.

Op de 1e plaats stond Jacqueline

En daarna kwam Jeffrey gezamenlijk met Felie Rutte en Niels Gerritsen.

En weer degene met een titel kunnen geen twee titels dragen. Hierdoor ging het tussen Felie en Niels. Allebei hadden ze 13 zevens geschoten. Maar Felie had meer tienen geschoten en dus mag hij zich knecht 2007 noemen.

En hiermee is de hofhouding van Odysseus weer compleet. En kunnen we terug kijken op een zeer geslaagde wedstrijd, mede dankzij de organisatie van Rinus Klijn en Joop Gerritsen.

Tot volgend jaar.

Koning Jorrin Hofman