Verslag Kerstavond 2014

Vrijdag 19 december is bij Odysseus voorafgaand aan het kerstreces de jaarlijkse kerstavond gehouden en dat betekent dat we niet gaan handboogschieten maar lekker uitgebreid eten en drinken. Afsluitend wordt er een alternatieve manier van vermaak georganiseerd. De ene keer is dat sjoelen of oud-hollandsche spelletjes. Dit jaar zijn we, ons spiegelend aan de WK-darts, gaan darten.

Dit jaar hebben we als kerstdiner geen gourmet, tapanjaki, stamppot buffet of steengrillen maar een ouderwets gezellige fondue avond. In totaal hebben zich 28 personen opgegeven en je begrijpt dat dit het uiterste vergt van de organisator Rinus en zijn assistenten.

Speciaal voor deze avond zijn er door Odysseus 6 elektrische fondue setjes compleet met fondue vorkjes gekocht. Onze assortiment aan diner benodigdheden is daarmee bijna concurrerend aan menig restaurant. Ook de drie lange tafels zijn niet ongeschonden gebleven. Om te voorkomen dat iemand het elektrische snoer en daarmee ook de fondue olie over zich heentrekt hebben we eerst gaten in de tafels geboord om de stekkers en snoeren er doorheen te kunnen trekken en aan te sluiten. Een aantal leden heeft fondue borden ter beschikking gesteld. Bijzondere vermelding wil ik maken van het feit dat Leen Kool 12 fondue borden aan de vereniging heeft geschonken.

Rinus is al een aantal weken bezig geweest om tafelkleden aan te schaffen, aanbiedingen voor vlees, sauzen, wijn en biertap na te lopen. Enkele dagen voor het diner plaatsvindt is hij druk bezig om al het vlees te snijden en de salades te maken. Uiteraard ontbreken in dit lijstje niet de stokbroden, saté en voor de vegetariërs de kaasfondue. De avond voor het diner wordt samen met Hans de kantine omgebouwd en alles alvast aangesloten en getest.

De avond zelf was, wat mij betreft, heel erg gezellig en geslaagd. Iedereen die zich had aangemeld was op tijd aanwezig en met de welkomst cocktail in de hand werd er al lekker informeel gekletst. Om 19.00 uur precies werden we aan tafel geordonneerd door onze opperstalmeester. Vooraf een tomaten soep, gevolgd door de fondue. Deze was goed verzorgd en van goede kwaliteit. De salades waren zeer in trek en de bodem was al snel in zicht. Na afloop was er een bakkie koffie of thee met een kerstbonbon.

Na de koffie en thee is door iedereen meegeholpen om de vaat af te ruimen en de tafels te ontmantelen voor zover nodig. Alle afval in de vuilniszakken, de glazen afwassen en daarna darten.

Er zijn een aantal fanatieke volgers van deze sport en de verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Maar kijken bij de TV blijkt toch wat anders dan daadwerkelijk zelf doen. Er hangen twee dartborden en voor alle zekerheid hebben we daaronder karton op de vloer gelegd om te voorkomen dat het grondwater ineens in de kantine staat.

Er is fanatiek om de punten gestreden, maar soms ook om drie pijltjes op het bord te krijgen; onze voorziening met karton was terecht. Al met al was het zeer gezellig, enerverend en ontspannend. Omdat er in twee groepen werd geworpen zijn er op beide banen een prijs voor de hoogste heer en dame.

Op baan 1 zijn dit :

Bryan Voskamp (442 pnt) en Hetty van Gurp (398 pnt)

Op baan 2 zijn dit:

Dik Meijers (462 pnt) en Evelien Stolte (330 pnt)

Voor alle vier winnaars is er keuze uit een lekkernij uit een van de bekende Duitse supermarktketens. Sorry Rens, misschien wil  jouw supermarktbaas ons volgend jaar sponsoren.

Als verrassing en “Ter ere van 25 jaar trouw lidmaatschap” wordt door de voorzitter aan alle leden die 25 jaar  onafgebroken lid zijn een glazen plaquette uitgereikt. Dit zijn Charles, Dick, Annie, Hans en Rinus.

Na afloop wordt namens het bestuur nog een fles met lekkere inhoud aan Rinus uitgereikt voor de vele uren die er weer zijn gaan zitten in de organisatie en voorbereiding van deze avond. Tonny bij deze uiteraard weer bedankt voor het beschikbaar stellen van Rinus.

Allen bedankt voor de gezellige en ontspannen avond en tot volgend jaar,

Secretaris Odysseus

KERST 2014  DARTEN