Verslag Kerstavond 2013

Vrijdag 20 december is de jaarlijkse kerstverschieting of kerstparty, hoe je het ook maar wilt noemen, gehouden in de weer tot een restaurant omgetoverde Odysseus kantine. Meester kok Rinus verwelkomde de gasten met een welkomstcocktail met of zonder alcohol. Het kerstmaal bestond deze keer uit een twee soorten stamppot (zuur- en boerenkool) met grote gehaktballen met saus.

Als je daar geen trek in had dan kon je uiteraard nog kiezen uit een alternatief zoals luxe aardappeltjes, stoofpeertjes, salade, zalmsalade, kartoffelsalade en als toetje stokbrood met diverse soorten kaas.

Voor de vegetariërs was er een door Marja van der Zande geprepareerde macaroni salade en en alternatief voor vlees. Dit alles tegen een eenheidsprijs van €5,00 (allen voor de introducés), exclusief drank en inclusief BTW.

Waar heb je dat nou tegenwoordig nog bij een ander gerenommeerd restaurant.

Na dit alles werd iedereen nog verrast met een kopje thee of koffie met een ware kerstbonbon. Beter kunnen we het niet maken.

Rond 20.00 uur was de beurt aan opperstalmeester Hans om de leden met aanhang te vermaken door middel van zes oud Hollandse spelletjes. In totaal waren er 24 deelnemers die netjes verdeeld waren in 12 heren en 12 dames; die weer onderling werden ingedeeld in groepjes van 4 personen. Ondanks het feit dat er aan alle teams een handleiding werd verstrekt was het toch weer lastig, of ongeduld als je het zo wilt noemen, voor de deelnemers om zich aan de voorgestelde puntentelling te houden. Zelfs de tijdmeting was oud hollands met een analoge kookwekker. Sommige leden wilden toch exact 1 minuut spelen en toverden een digitale stopwatch te voorschijn.

Het heeft gelukkig niet tot claims geleid; de wedstrijdleiding heeft tenslotte altijd gelijk. De opperstalmeester had zich bij het spelletje “stap over”  en “doolhof” misrekend met de vaardigheid en slimmigheid van de deelnemers. Ondanks dit alles was het toch weer een zeer luidruchtige opwindende en enerverende gebeurtenis met als winnaar bij de dames Marja van der Zande en bij de heren Merlijn Boer. De winnaars werden verrast met een overheerlijke kerstkrans.

Voor de prijsuitreiking heeft Merlijn nog even een demonstratie gegeven van het spelletje    “stap over”  (heeft vast een andere naam) en liet daarbij zien dat je met een beetje slimmigheid en concentratie binnen 1 minuut één pion overhoudt in het middelste gaatje.

Na nog enige tijd nagepraat te hebben en nog een aantal consumpties te hebben genuttigd werd om 22.00 de avond afgesloten en alle leden prettige kerstdagen en een veilige jaarwisseling toegewenst.