Verslag Braasemtrofee 2015

Den Braasem Trofee 2015

De vijfde editie van de Den Braasem Trofee is verschoten op zondag 15 maart 2015. Traditie is dat we vooraf vanaf klokslag 10.00 uur genieten van een door der vereniging aangeboden ontbijt hetgeen weer volledig door Rinus is verzorgd en dat niet onder doet voor een hotelontbijt.; opgemerkt moet worden dat Annie voor de gekookte eieren zorgt.

Nog even voordat we beginnen een groepsfoto maken met alle leden (op een enkeling na) in een keurig gestreken geel clubshirt.

Om 11.05 werd daarna aangevangen met de verschieting over 18 pijlen op 25 meter op een 60 cm blazoen en daarna 18 pijlen op een 40 cm blazoen.

Dat dit een serieuze interne wedstrijd is blijkt wel uit de kritische noten die tijdens de proefseries worden gedaan. Henk en Michel willen na de 1e proefpijlen het vogelhuisje boven baan 1 weghalen omdat men daarvan hinder ondervindt of  bang is dat er iets op het hoofd zou vallen. Daarna moet Henk verhuizen van baan 1 naar baan 6 omdat hij vanwege zijn lengte hinder ondervindt van het te laag hangende schuitluik op de banen 1 t/m 3. Op baan 3 vernemen we dat Leen te veel naar rechts leunt en niet de 100% score behaalt die hij graag zou willen. Op baan 4 staat Jasper na een lange afwezigheid vanwege een blessure weer een paar goede series neer te zetten en kan Walter hem maar nauwelijks volgen qua score. Hans vindt dat Charles te snel op de toeter drukt nadat we de pijlen hebben gehaald en dus niet genoeg tijd hebben om aan de lijn te komen. Charles geeft aan dat de oudjes voortaan hun “stoep-Ferrari” (rollator) dan maar moeten thuis laten. Rinus schiet niet mee omdat hij nog hinder ondervindt van de operatie aan zijn knie. Kortom de toon is aardig gezet.

Nu dan maar echt gaan schieten. Henk begint erg goed maar na een buitenpijl (pijl op button) komen Hans en Leen langszij en nemen een kleine voorsprong. Peter van Vliet schiet ook verrassend goed en Cok laat zien dat hij met de recurve nog goed overweg kan. Bryan geeft aan dat ie op het 18 meter blazoen bij zijn vorige vereniging al vaker dit soort wedstrijdjes heeft gedaan op een 40 cm blazoen en houdt zijn kruit nog droog voor de tweede serie; 6.4 gemiddeld.

Na de eerste 18 pijlen staat hans 1e met 159, Leen 2e met 148 en Henk 3e met 147, Peter van Vliet en Jasper volgen met 145.
De meeste negens heeft Leen, meeste achten heeft Jasper en de meeste zevens heeft Peter Noordzij.

Na een korte break en opgave van de tussenstanden gaan we verder met 18 pijlen op 25 meter op een 40 cm blazoen. Ik ben benieuwd of Bryan zijn woorden kan waarmaken. Hans schiet in deze serie 10x 8 en daardoor zou Henk in kunnen lopen maar lukt ook niet echt. Henk schiet 142 punten en Hans 139. Verrassend is de score dan Dik Meijers doordat hij de enige schutter is die in de 2e serie meer punten schiet dan in de 1e serie nl. 131 om 136, waarmee hij met een totaal score van 267 één punt hoger eindigt dan Walter. Walter heeft Jasper in de 2e serie van zich afgeschud en Peter van Vliet laat in de 2e serie ook liggen. Cok schiet ook lekker door maar komt net te kort voor de klassering in de top 5. Bryan maakt gedeeltelijk waar wat hij heeft gezegd. Hij schiet nl. exact hetzelfde als in de 1e serie nl. 2x 115.

Winnaar van de Den Braasem Trofee 2015 is Hans met 298 punten. Hij is na vele jaren eindelijk weer eens winnaar van een interne wedstrijd ( ja, de oudjes doen nog mee) en hij mag de wisselbeker een jaartje thuis in de woonkamer zetten. Hij wordt gevolgd door Henk met 289 en Leen met 276 punten. De meeste negens gaan naar Henk (13x), de meeste achten naar Jasper (16x). De strijd om de meeste zevens eindigt gelijk tussen Peter Noordzij en Dik Meijers, beiden 9x. Dan gaan we kijken wie de meeste tienen heeft geschoten; beiden 2x. Daarna de meeste negens en dat is Dik. (9x)

Na de prijsuitreiking deelt Rinus mee dat Peter Noordzij vanwege vele buitenlandse reizen voor zijn werk stopt  met  schieten maar zijn handboogmateriaal aan de vereniging schenkt die er weer een goede bestemming voor kan vinden.

Om 13.10 uur kunnen we afsluiten en bedanken Rinus voor het lekkere ontbijt met de constatering dat ook deze editie van de Den Braasem Trofee weer onder droge omstandigheden is verschoten.

Vrgr Hans Schram
Winnaar en secretaris van Odysseus

Baan Naam schutter 25 m blazoen 18 m blazoen Tot punten Gem. 25m blazoen Gem. 18 blazoen Tot gem. Tot 9 Tot 8 Tot 7
1 Michel Leemput 112 61 173 6,2 3,4 4,8 3 4 4